Jak dopasować rower miejski do swojego wzrostu?

Jak dopasować rower miejski do swojego wzrostu?

0

Rowery miejskie to już od pewnego czasu prawdziwy hit! Są wygodnym i ekologicznym środkiem transportu po ulicach miast, pozwalają też dostarczyć odpowiednią dawkę dziennej aktywności fizycznej. Aby jednak jazda sprawiała Ci maksymalną przyjemność i gwarantowała pełen komfort, przed wyborem roweru urządź sobie bikefitting – czyli dobierz jednoślad odpowiednio do swojego wzrostu.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jaka konstrukcja jest charakterystyczna dla rowerów miejskich?
  • Jak wybrać rozmiar jednośladu?
  • Na co jeszcze zwrócić uwagę przy wyborze roweru miejskiego?

Rower miejski – krótka charakterystyka

Rowery miejskie mają charakter dość uniwersalny, choć nie sprawdzą się w absolutnie każdym terenie. Są doskonałe na trasę po ścieżkach rowerowych czy ulicach, jak również na wycieczki podmiejskie. Jednoślady te stanowią więc świetny wybór dla osób szukających sprzętu, który ma im służyć jako środek transportu oraz do jazdy rekreacyjnej. Z uwagi na swoją konstrukcję nie poradzą sobie za to zwykle na trudnej, wyboistej nawierzchni czy też na grząskich, piaszczystych terenach.

„Mieszczuchy” mają krótką, dość grubą ramę, ich kierownica zaś jest zakrzywiona w łuk. Jej rączki są szeroko rozstawione, przez co zyskujemy stabilne podparcie ciała podczas jazdy. Proporcje tego typu rowerów sprawiają, że użytkownik powinien na nich utrzymywać niemal wyprostowaną pozycję – z nieznacznym pochyleniem pleców do przodu. Rowery miejskie charakteryzują się zwykle większymi kołami, niż to ma miejsce w modelach turystycznych czy górskich – ich typowa średnica wynosi 26–28 cali.

Rower miejski damski i męski – jak dobrać rozmiar?

Standardowo rowery damskie różnią się od męskich tym, że występują w innym zakresie rozmiarowym. Jest to oczywiście umowna informacja – odzwierciedla zwyczajowe różnice we wzroście między paniami a panami, nie należy więc kurczowo jej się trzymać. Poza tym przy wyborze odpowiedniego roweru kluczowa jest informacja nie tylko o wzroście, lecz także o proporcjach ciała. Mówi się, że należy tu przede wszystkim wziąć pod uwagę parametr zwany wewnętrzną długością nogi. Mierzy się ją od śródstopia po krocze. Popularny przelicznik podaje, że uzyskaną w centymetrach wartość należy następnie pomnożyć przez 0,63 – a wówczas otrzymasz długość idealnej dla Ciebie ramy podsiodłowej roweru.

Tego typu wyliczenia stanowią jednak tylko bazę do wyboru odpowiedniego modelu. Pamiętaj bowiem o tym, że w większości rowerów miejskich masz jeszcze opcję regulacji położenia siodełka oraz wysokości kierownicy. Pozwoli Ci to dopasować ustawienia jednośladu w taki sposób, aby można było zasiąść na nim w wygodnej pozycji, w pełni dostosowanej nie tylko do Twojego wzrostu, lecz także do długości rąk czy nóg. Modele męskie mają też często poziomą ramę, położoną znacznie wyżej niż w „damkach”. Niezależnie jednak od płci użytkownika, w tym przypadku należy się kierować żelazną zasadą: rama ta powinna być poprowadzona nie wyżej niż na odległości min. 10 cm od krocza – dzięki temu zmniejszymy ryzyko niepotrzebnych bolesnych urazów.

Koszyk na rower, błotniki, dynamo – na co jeszcze zwracać uwagę?

Standardową wersję roweru miejskiego można dodatkowo wzbogacić szeregiem akcesoriów, które sprawią, że jazda będzie jeszcze bardziej komfortowa. Jeśli chcesz mieć w zasięgu ręki np. butelkę z wodą, chusteczki, telefon, portfel itp., zdecyduj się na zamontowanie specjalnego koszyka na rower. Jest to miły akcent, który nada Twojemu sprzętowi szczególny charakter i pozwoli go wyróżnić wśród innych modeli. Często dopasowuje się go stylem np. do obicia siodełka lub do wzorów kolorystycznych na ramie roweru.

Warto też zastanowić się nad doborem odpowiednich błotników i osłony na łańcuch. Stanowią one bardzo charakterystyczny element dla rowerów miejskich, a za zadanie mają przede wszystkim ochronić odzież i ciało przed zabrudzeniami – np. gdy przemierzasz akurat trasę w deszczu czy po kałużach. Pamiętaj też, że każdy jednoślad musi być w czasie jazdy odpowiednio oświetlony – to nie tylko wymóg prawa, lecz także kwestia Twojego bezpieczeństwa. W „mieszczuchach” często montuje się w tej funkcji urządzenie o charakterze nieco retro – czyli dynamo. Jest to światełko, które do działania nie potrzebuje baterii, włącza się bowiem dzięki energii wytwarzanej podczas obrotu kół.

Jeżeli marzysz o tym, by poczuć wiatr we włosach podczas wycieczki rowerowej, lub potrzebujesz jednośladu do poruszania się po mieście, nie wahaj się i sprawdź tutaj, jak bogata jest oferta rowerów miejskich. Dopasuj sprzęt do swoich wymagań – i ruszaj przed siebie!