Medycyna pracy w Warszawie
Medycyna pracy jest jedną z lekarskich specjalności – jej przedmiotem jest badanie wpływu środowiska pracy na pacjenta, a także diagnozowanie, leczenie oraz profilaktyka chorób zawodowych. Zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami konieczne jest regularne kontrolowanie stanu zdrowia osób zatrudnionych.
Medycyna pracy – podstawowe cele
Medycyna pracy w Warszawie to świadczenia realizowane przede wszystkim przez lekarzy posiadających odpowiednie uprawnienia, ale również przez pielęgniarki, psychologów oraz inne osoby z niezbędnymi kwalifikacjami. Każdy pracodawca jest zobligowany do objęcia pracowników profilaktyczną ochroną zdrowotną, co w praktyce oznacza, iż to on wydaje skierowania do lekarza medycyny pracy wraz ze sprecyzowaniem rodzaju badań, których przeprowadzenie jest konieczne z uwagi na specyfikę danego stanowiska i charakter wykonywanej przez pracownika pracy. Nie ma możliwości dopuszczenia pracownika do świadczenia pracy bez ważnych badań – bez względu na to, jakiego typu badania wchodzą w rachubę.
Zadaniem lekarza medycyny pracy jest określenie czy skierowana na badanie osoba nadaje się do pracy na wskazanym stanowisku, czy nie ma do tego przeciwwskazań oraz – w przypadku badań okresowych i kontrolnych – czy nie zaistniały przesłanki np. do zmiany stanowiska, czy zmiany czynności wykonywanych przez pracownika z uwagi na uszczerbki na zdrowiu etc. Generalnie rzecz biorąc, zadania przypisane służbie medycyny pracy odznaczają się bardzo szerokim zakresem.
Koszty badań – kto je ponosi?
Koszt tego typu badań także ponosi pracodawca – zaliczają się do nich badania:
- wstępne,
- okresowe,
- kontrolne.
Oprócz tego pracodawca musi:
- zwrócić pracownikowi kwotę, jaką wydał on na dojazd do placówki medycznej w celu przeprowadzenia badań,
- wypłacić pracownikowi wynagrodzenie za nieobecność w pracy spowodowaną wykonywaniem badań – jest zalecane, aby były one realizowane w godzinach pracy.
Jak często wykonuje się badania?
Częstotliwość wykonywania badań u lekarza medycyny pracy jest uzależniona od warunków wykonywania pracy. Należy je przeprowadzać:
- co 2 lata – jeśli praca wiąże się z wdychaniem szkodliwych pyłów bądź oparów,
- co 3 lata – jeśli pracownik jest narażony na przebywanie gorącym mikroklimacie; uwaga: w przypadku pracowników, którzy ukończyli 45 rok życia, badania okresowe odbywają się co 2 lata,
- co 4 lata – dotyczy to osób, które na okoliczność wykonywania służbowych obowiązków stale korzystają z komputera,
- co 5 lat – odnosi się to do biurowych pracowników niekorzystających stale z komputera.
Badania wstępne – czy zawsze są obowiązkowe?
Przy tej okazji należy kilka słów poświęcić kwestiom związanym z badaniami wstępnymi. Na mocy znowelizowanych przepisów, które weszły w życie z dniem 15 kwietnia 2015 r., nie ma obowiązku kierowania na nie pracownika, jeśli okres pomiędzy zakończeniem zatrudnienia u poprzedniego pracodawcy a rozpoczęciem nowej pracy nie przekroczył 30 dni. Wyjątkami od tej zasady są sytuacje, gdy:
- pracodawca przyjmuje do pracy osobę młodocianą,
- pracownik jest przenoszony na stanowisko, gdzie występują warunki uciążliwe bądź czynniki szkodliwe dla zdrowia.